اختلالات یادگیری و بینایی

اختلالات یادگیری و بینایی

با شروع فصل مدارس و اینکه تعداد زیادی از کودکان فصل جدیدی از زندگی خود را شروع می‌کنند. ورود به مدرسه و شروع شدن تحصیل برای کودکان می‌تواند با مشکلات و معضلاتی روبرو باشد. یکی از این مشکلات می‌تواند نشانه‌های خفته آسیب‌های بینایی باشد. این به این معناست که با شروع تحصیل و مشغول شدن کودکان به خواندن و نوشتن کم کم شاهد نقص‌هایی در نحوه ادراک و یا حتی خواندن کودکان خواهیم شد که تا قبل از این متوجه آنها نبودیم. البته بسیاری از مشکلات کودکان با غربالگری و انجام تست‌های بینایی قابل تشخیص و درمان شدن هست. ولی توجه به این نکته ضروری است که بعضی از مشکلات کودکان در خواندن و نوشتن مربوط به مشکلات دیداری و شنیداری نیست. به همین جهت مقاله‌ای که میخوانید به تفاوت‌های موجود بین مشکلات دیداری و اختلالات یادگیری می‌پردازیم. به این امید که با خواندن این مطلب برای تشخیص بهتر مشکلات یادگیری کودکانمان گام برداریم.

اختلالات یادگیری چیست؟

اختلالات یادگیری مشکلاتی است که کودک هنگام انجام کارهای خاص با آن روبرو می‌شود. این وظایف شامل خواندن ، نوشتن ، حل ریاضی، گوش دادن ، صحبت کردن یا تمرکز است. اختلالات یادگیری ناشی از مشکلات چشمی نیست. کودکان دارای اختلالات یادگیری نسبت به کودکان بدون اختلال یادگیری، مشکلات بینایی بیشتری ندارند. در واقع، اختلال یادگیری به دلیل مشکلاتی در نحوه پردازش مغز از آنچه که می‌بیند یا می‌شنود ایجاد می‌شود.

کودک دارای اختلال یادگیری آنچه را که می‌خواند و می‌شنود متفاوت پردازش می‌کند. به طور معمول هنگام خواندن، مغز کلماتی را که می بینیم با معانی و تجربیات و اطلاعات آشنا مرتبط می‌کند. کودکان دارای اختلال یادگیری برای پردازش این ارتباطات تلاش می‌کنند.

علل اختلالات یادگیری

اغلب علت اختلال یادگیری مشخص نیست. با این حال، عوامل خاصی برای اختلال یادگیری وجود دارد. آنها عبارتند از:

  • داشتن اعضای خانواده با اختلالات یادگیری (ارثی)
  • تولد زودرس
  • فشار فیزیکی که قبل یا بعد از تولد به جنین و یا کودک تازه متولد شده وارد شده است
  • عفونت در سیستم عصبی مرکزی مانند مننژیت.
  • خوردن ضربه شدید به سر

علیرغم آنچه برخی از مردم فکر می‌کنند، بینایی ضعیف، مشکلات تمرکز، حرکت تند چشم و چشم‌های لوچ باعث اختلال یادگیری نمی‌شود.

علائم ناتوانی یادگیری

از هر 100 کودک 15 نفر دارای اختلال یادگیری هستند. کودکان ممکن است علائم ناتوانی یادگیری را تا زمان شروع به مدرسه نشان ندهند. والدین ، سرپرستان و معلمان ممکن است متوجه شوند این کودکان دارای موارد زیر هستند:

  • مشکل در یادگیری خواندن
  • عدم لذت بردن یا علاقه به مطالعه
  • مشکل در فهمیدن و حل مسائل ریاضی
  • مشکل در سازماندهی افکار و اطلاعات

تغییرات شخصیتی و رفتاری ممکن است در کودکان دارای اختلال یادگیری ایجاد شود. به عنوان مثال، آنها ممکن است علاقه خود را به مدرسه از دست بدهند، به راحتی ناامید شوند، مشکلات رفتاری در مدرسه ایجاد کنند یا مضطرب یا افسرده شوند.

آزمایش ناتوانی‌های یادگیری

والدین یا سرپرستانی که از خود می‌پرسند که آیا فرزندشان ممکن است دارای اختلال یادگیری باشد، باید با معلم و یا متخصص اطفال صحبت کنند. متخصصان ناتوانی یادگیری و سایر مشکلات کودک شما را آزمایش می‌کنند. در بسیاری از نقاط، این قانون است که مدارس باید کودکانی را که ممکن است دارای اختلال یادگیری باشند، آزمایش کنند.

در حالی که اختلال یادگیری به دلیل مشکلات چشمی نیست ، این کودکان باید معاینه کامل چشم را توسط چشم پزشک انجام دهند. مشکل بینایی می‌تواند بر خواندن تأثیر بگذارد. یک چشم پزشک می‌تواند بررسی کند که آیا مشکل بینایی ممکن است با اختلال یادگیری اشتباه گرفته شود یا خیر.

هیچ راه حل سریع برای تشخیص ناتوانی یادگیری وجود ندارد. اما متخصصان واجد شرایطی هستند که می‌توانند برای تشخیص به هنگام کمک کنند.

مراقب افراد یا محصولاتی باشید که ادعا می‌کنند راه حل‌های ساده یا سریع برای مشکلات یادگیری ارائه می‌دهند. هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد اختلالات یادگیری با موارد زیر برطرف می‌شود:

  • رژیم‌های خاص
  • مگاویتامین‌ها (مجموعه‌ای از ویتامین‌های مورد نیاز بدن)
  • محدودیت قند
  • تمرینات چشم (مجموعه از حرکات برای تقویت ماهیچه‌های چشم)
  • عینک
  • درمان بینایی

در عوض، مربیان واجد شرایط و متخصصان کتاب‌خوانی می‌توانند حمایت و راهنمایی‌های مورد نیاز فرزند شما را ارائه دهند. زمان و صبر (برای فرزندان و والدین) برای موفقیت مهم است.

درمان اختلالات یادگیری

مربیان آموزش دیده و متخصصان کتابخوانی می‌توانند به کودکان دارای اختلال یادگیری در موفقیت در مدرسه کمک کنند. این کودکان با کمک آن‌ها مهارت‌ها و استراتژی‌های خاصی را برای سازگاری با یادگیری می‌آموزند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *